PZP a štvorkolka – časť 2. V susednej ČR vládne znepokojenie kvôli nárastu počtu štvorkolie
3. 10. 2010 | urminsky@porovnej24.cz | 1894 zobrazeníPZP a štvorkolka – časť 2. V susednej ČR vládne znepokojenie kvôli nárastu počtu štvorkolie
Alternatívny názov: Povinné zmluvné poistenie pre štvorkolky
Popis: Ďalšie dôležité informácie, ktoré súvisia so spojením – povinné zmluvné poistenie a štvorkolky. Porovnanie situácie v Čechách a na Slovensku. Štvorkolky na diaľniciach.
Aj na štvorkolku potrebuje vodič povinné zmluvné poistenie, ktorého najlepšia cena sa dá zistiť aj na internete. V časti 1 sme sa venovali problematike štvorkoliek na Slovensku. V našom dnešnom príspevku mapujeme znepokojujúcu situáciu v ČR.
V susednom Česku vládne znepokojenie kvôli významnému nárastu počtu štvorkoliek.
V susednej ČR odhadujú ročné predaje štvorkoliek na 5 000 ročne. Kedysi hračka pre bohatých sa dnes dá kúpiť aj za desaťtisíc českých korún – a lacné čínske modely v bazároch alebo na internetových aukciách za pár tisíc.
Kvôli tomu je nárast počtu štvorkoliek v ČR veľmi výrazný, a česká verejnosť začína túto situáciu chápať ako problematickú, a to hlavne z dvoch hľadísk:
– nezodpovedná jazda na štvorkolkách ktorá ohrozuje ostatných účastníkov cestnej premávky – ide o situácie, v ktorých štvorkolka spôsobila dopravnú nehodu, – poškodzovanie prírody jazdou na štvorkolkách v teréne.
Prihlásenie štvorkolky – podobný chaos ako na Slovensku.
Ako aj na Slovensku, v ČR je možné prihlásiť štvorkolku ako motocykel alebo aj ako „špeciálny nosič pracovných adaptérov“. Situáciu, kedy na jednotlivých dopravných inšpektorátoch v ČR nemajú zjednotenú metodiku prihlasovania štvorkoliek, komplikujú naviac niektorí nepoctiví dovozcovia – to sa ale nestáva u autorizovaných výrobcov renomovaných značiek.
Súčasná česká legislatíva určuje, že na českých cestách môžu jazdiť len štvorkolky – ako motorky- s výkonom do 15 kW. Pokiaľ je štvorkolka registrovaná ako „nosič“, v tom prípade musím mať zabudovaný spomalovač na 40 km/hod.
Podľa českého ministerstva dopravy je možné prakticky prihlásiť všetko, čo má prehlásenie o zhode alebo technický preukaz z členskej krajiny EU.
Štvorkolky na diaľnicach.
Vzhľadom k tomu, že niektoré štvorkolky dosahujú rýchlosť aj 100km/ hod. , ich adrenalínoví vodiči sa s obľubou vyberú na diaľnicu z Prahy smerom do Liberca, ako sa to stalo napr. 16.1.2008; podobné prípady boli zaznamenané aj na najrušnejšej českej diaľnici D1 Praha – Brno – Bratislava…. takže je možné len doporučiť slovenským vodičom, aby na ceste do Prahy si všímali všetkých účastníkov cestnej premávky.
Renomované značky – napríklad Yamaha v ČR – však pre „cestné verzie“ štvorkoliek povinne montuje spomalovač (MfDnes, 17.1.2007).
Škody na životnom prostredí.
V husto osídlenej krajine ako je Česko, sú škody na prírode, spôsobené množstvom motorových štvorkoliek, významné.
Adrenalínoví vodiči na štvorkolkách jazdia hlavne v prírodnom prostredí českých chránených území a parkov ako sú napríklad pohoria Jizerské hory, Orlické hory, Brdy či Český ráj. Lesné cesty trpia podstatne vyššou eróziou pôdy ako v minulosti. Česká verejnosť, ktorá je omnoho citlivejšia na svoje prírodné prostredie ako slovenská, sa touto témou zaoberá už minimálne rok. Od leta 2007 české televízie ČT1 a Nova prinášajú reportáže o vplyve nezodpovedných štvorkolkárov v pohoriach okolo Prahy. Na to, že štátne orgány nezakročujú, sa sťažuje aj Česká Mountainbiková Asociácia.
Ďalším nepríjemným problémom štvorkolkárov- hlavne tých mestských- je to, že výrazný hluk z motorov štvorkoliek zaťažuje cez víkendy a letné večery rezidenčné prostredie hlavne tých pražských štvrtí, na okraji ktorých sa nachádzajú prírodné parky, ktorých terény sú obľúbeným závodiskom pražských štvorkolkárov – napríklad Modřany a Libuš na Prahe 4 či sídliská Prahy 5.