Najdrahšia poistka v roku 2008 je pre pickupy značiek Dodge a Chevy a Prius od Toyoty
16. 10. 2010 | info | 2172 zobrazeníOd redakcie : týmto článkom zahajujeme sériu článkov a analýz členky našej redakcie Márie Ondruchovej z USA o tom ako, funguje poistenie automobilov- a konkrétne povinné zmluvné poistenie – v USA. Los Angeles, California, USA 16. januára 2008– Americkí motoristi zaplatia v roku 2008 za povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie približne rovnako ako v roku 2007, najdrahšiu poistku si však budú musieť zaplatiť majitelia vozidiel značiek Dodge Ram a Chevy Silverado C/K pickupov, ako aj majitelia v USA najpopulárnejších hybridov Toyota Prius (ktorý sa predáva aj na Slovensku). Naopak najlacnejšie sú poistenia pre Chrysler Town and Country, Ford Escape a GMC Sierra Pickup. Informovala o tom americká internetová spoločnosť Insure.com, ktorá každoročne analyzuje sadzby a zverejňuje poistné informácie pre amerických motoristov.
Insure.com zostavila rebríček poistiek pre 20 najpredávanejších automobilov v Spojených štátoch amerických (USA). Jeho cieľom je upozorniť vodičov na potrebu zváženia výberu poistenia a nepriamo aj výberu auta pri samotnej kúpe. Podľa riaditeľa spoločnosti Roberta Blanda veľa zákazníkov vôbec pri kúpe auta neberie do úvahy cenu poistenia. „Príliš veľa spotrebiteľov pozabudne vypýtať si cenové ponuky na autopoistenie ešte počas kúpy auta,“ uviedol Bland. Kúpa konkrétneho modelu pritom môže výrazne ovplyvniť alebo zmeniť výšku poistného, ktorú za povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie vodič platí, a tým pre daného vodiča viesť k výraznému zvýšeniu poistného – t.j. ceny poistenia.
Príčinou vyšších cien je ako popularita konkrétnych typov áut u zlodejov – tá ovplyvňuje výšku poistného za riziko odcudzenia u havarijného poistenia, ale aj vysoké náklady na opravy – tie samozrejme ovplyvňujú ako sadzby (výšku poistného, cenu) povinného zmluvného poistenie to u opráv vozidiel tretích osôb, ktoré nabúral poistník povinného zmluvného poistenia, tak aj havarijné poistenie -kvôli opravám vlastného vozidla. Sadzbu povinného zmluvného poistenia ovplyvňuje aj charakter zranení pasažierov, ktorí môžu v rozdielnych modeloch áut podliehať rozlične závažným zraneniam. Pre zachovanie nízkych cien musia klienti požadovať všetky disponibilné zľavy, jazdiť než nehôd a dosahovať dobré úverové skóre, ktoré v USA predstavuje úroveň individuálnej platobnej schopnosti.
Poistné je v USA určované veľmi individuálne a vzhľadom na veľké množstvo poisťovateľov sa dá všade o cene vyjednávať. Rebríček Insure.com bral do úvahy ako modelový prípad slobodného 40-ročného muža s vlastným domom a titulom bakalára, ktorý nezavinil žiadnu nehodu. Zamestnaný bol v nemocnici 5 míľ od svojho bydliska. Ako miesto bydliska analytici kalkulovali priemery z troch miest, z ktorých dve boli na východnom, resp. západnom pobreží a jedno vo vnútrozemí USA. Limit zodpovednosti za škodu bol 100 000 USD na osobu a 300 000 USD na škody na zdraví a 50 000 USD na materiálnu škodu pre každú nehodu.
Najlacnejšie povinné zmluvné poistenie v USA je pre vozidlá
Chrysler Town & Country
Ford Escape
GMC Sierra pickup
Chevrolet Impala
Ford Econoline Club Wagon
Ford Fusion
Ford F-series pickup
Honda Civic
Toyota Camry
Toyota RAV-4
Najdrahšie povinné zmluvné poistenie v USA je pre vozidlá
Dodge Ram pickup
Chevy Silverado C/K pickup
Toyota Prius
Honda Accord
Nissan Altima
Toyota Corolla
Ford Focus
Chevrolet Cobalt
Honda CR-V
Dodge Caravan
Ako je to s faktormi, ovplyvňujúcimi výšku poistnej sadzby u produktu povinné zmluvné poistenie na Slovensku ?
Vladimír Cvik, riaditeľ spoločnosti Netfinancie, prevádzkujúcej podobný internetový portál ako je Insure.com v USA na Slovensku, a to Netfinancie.sk uvádza, že poistní matematici pri uvažovaní o výške poistnej sadzby pre povinné zmluvné poistenie a pre havarijné poistenie pre ten – ktorý model vozidla berú do úvahy podobné faktory ako v USA – s výnimkou tzv. credit score, t.j. úverovej kvality poistníka – čo je kritérium, ktoré sa v Európe ešte zatiaľ natoľko nerozšírilo. Na Slovensku je skôr tým najdôležitejším faktorom – ovplyvňujúcim výšku poistenia – na jednej strane kvalita daného vodiča – jeho predchádzajúci bezškodový priebeh, a na druhej strane môže klient poisťovne veľmi výrazne ovplyvniť výšku poistného porovnaním pzp rôznych poisťovní (ideálne na internete) a využitím výrazných a často veľmi zaujímavých akciových ponúk poisťovní v rámci každoročného preťahovania klientov medzi poisťovňami v novembrovej kampani pzp – čo je normálny konkurenčný boj podobný tomu čo sa odohráva napr. aj v USA.